یک بازی را می توان به چند بخش متفاوت تقسیم کرد مانند گیم پلی ، گرافیک ، داستان ، صدا و موسیقی ، بخش آنلاین که پیدا کردن همه ی آن ها در کنار همدیگر در یک بازی و با سطحی بالا کمی سخت شده است. اکثر بازیسازها اعتقاد دارند که نباید درزمان معرفی بازی ها انتظار بازیباز را بالا برد زیرا که وقتی بازیباز انتظار چیزی فراتر از محصول نهایی را داشته باشد هنگام تجربه ی محصول اصلی از آن سر خورده شده و از آن به عنوان یک محصول شکست خورده یاد می کند. حال محصولی را تصور کنید که خود به خود و توسط خود بازیبازها سطح بالا و بزرگ تصور شده . همین مورد می تواند خطری برای سازنده باشد خطری که اگر آن را به خوبی مدیریت نکند منجر به شکستی جبران ناپذیر شود. GTA V نه تنها هر یک از موارد اشاره شده در ابتدای متن را ارائه می دهد بلکه با وجود انتظارات بالای بازیبازها تبدیل به محصولی بی نظیر می شود که پیدا کردن حتی یک نقص در آن امکان ناپذیر است.

 GTA V نه تنها یکی از بهترین بازیهای نسل هفتم شده بلکه به راحتی توانسته تبدیل به بهترین محصول دنیای سرگرمی  شود.

GTA V توانست با فروش رکورد شکن خود ، صنعت سرگرمی را شگفت زده کند و به غول های گرافیکی مانند اپیک و کرایتک یاد داد که گرافیک تنها انباشته ای از افکت های پر زرق و برق نیست و به هالیوود نشان داد که داستان سرایی مدرن چه معنایی دارد. ولی این فقط یک نمایش کوچک از قدرت نماییGTA V  است و هنوز محصول نسل بعدی آن برای PS4 و XBOX ONE و PC منتشر نشده و فقط چند ماه دیگر برای خود نمایی محصول فوق العاده قدرتمند GTA V باقی مانده است.

عنوان گردش آزادی مانند GTA V به محیطی بسیار غنی و گسترده نیاز دارد خوشبختانه راکستار نه تنها محیط بازی را بسیار بزرگ تر از انتظار ما طراحی کرده بلکه در کنار آن سعی کرده جزئیات فراوانی را در این محیط بزرگ قرار دهد. اگر اندازه ی نقشه ی GTA V را با نسخه ی قبلی این بازی مقایسه کنیم می بینیم که کل نقشه ی GTA IV تنها حدود یک سوم نقشه ی GTA V است یعنی اندازه ی نقشه ی بازی GTA V سه برابراندازه ی نقشه ی نسخه ی قبلی این بازی است.

همچنین بر خلاف نسخه ی پیشین که بیشتر محیط بازی مربوط به شهر می شد این بار تنها بخشی از بازی به صورت شهر مدرن طراحی شده و بخش های دیگر آن از محیط های کوهستانی ، جنگلی ، صحرایی و ساحلی تشکیل شده که از جزئیات بسیاری برخوردار است.

همچنین بر خلاف نسخه ی GTA SanAndreas که بخش های بزرگی از نقشه ی اصلی بازی بدون استفاده بودند و فقط وسعت بازی را افزایش می دادند همه ی قسمت های موجود در نقشه ی بازی GTA V قابل استفاده اند به طوری که  مثلا بازیباز می تواند در بخش های کوهستانی و جنگل ها به شکار پرداخته ، در محیط های صحرایی به دنبال تبهکارها رفته وبا آنها مبارزه کرده وآنها را دستگیر کند یا در ساحل جت اسکی یا قایق به دست آورده و داخل آب شود حتی زیر آب ها نیز از جزئیات فراوانی برخوردارند و بازیباز می تواند زیر دریایی به دست آورده به زیر آب رفته و فعالیت هایی را انجام دهد.

در بازی GTA V فعالیت های جانبی فراوانی مانند فعالیت های ورزشی اعم از دوچرخه سواری ، مسابقات تنیس ، گلف و مسابقات دو به شکل خوبی طراحی شده که نقش مستقیمی در گیم پلی بازی ایفا می کنند به طوری که انجام فعالیت های مختلف در پیشرفت و ارتقای شخصیت ها نقش مستقیمی دارند.

گیم پلی بازی نیز پیشرفت بسیاری کرده است حرکت اتومبیل ها همچون نسخه ی قبلی دیگر شبیه به قایق نیست.  فیزیک و فرمان پذیری اتومبیل ها شباهت فراوانی به واقعیت و البته عناوین ریسینگ دارد.

 

بعد از ساخت مکس پین 3 توسط راکستار به نظر می رسد این استودیو از مکانیک های شوتر آن عنوان در بازی GTA V نیز استفاده کرده است. نحوه ی سنگرگیری هدف گیری و تیراندازی بر خلاف بازیهای قبلی سری GTA در این نسخه ضعف خاصی ندارد و حتی این بازی در زمینه شوتینگ از بازیهای شوتر سوم شخص امروزی بهتر ظاهر شده است.

 

گرافیک این بازی نیز پیشرفت بسیاری کرده و کمتر رقیبی دارد. بافت های با کیفیت و افکت های گرافیکی مناسب و همچنین نور پردازی فوق العاده طبیعی بازی به همراه مدل سازی بی نقص شخصیت ها و وسایل نقلیه به همراه فیزیک عالی آن ها با انیمیشن های بی نظیر باعث شده که گرافیک بازی در همه ی جهات زیبا و بی رقیب باشد.


                                            امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد